Jaar lang een extra buurtbus van Drimmelen naar Oosterhout

DRIMMELEN/OOSTERHOUT ‘Hoe komen ze erbij dat we concurrenten zijn?’ Cees Ligtvoet van Vereniging Buurtbus 224, baalt dat er een verkeerd beeld wordt geschetst van zijn buurtbus.

Cobine van der Louw 01-11-18, 09:01

De buurtbussenbattle duurt nu al drie jaar. Sinds 2001 rijdt de 224 van Drimmelen, via Made en Den Hout naar Oosterhout en weer terug. Elf ritten per dag. In 2015 kwam er een nieuwe buurtbus bij in de gemeente Drimmelen, de 222. Route: Terheijden, Wagenberg, Made, Weststad.

Weststad 
Het probleem zit in deze laatste hoek: in Weststad. Arriva heeft gevraagd aan buurtbus 224 of zij vanaf 10 december een extra halte in Weststad willen pakken. Maar dit betekent dat vanaf dan beide bussen elkaar in de wielen rijden.

Dit zorgt voor problemen met passagiersaantallen. Ligtvoet: ,,Daar komen de meeste passagiers vandaan. Tot nu toe hebben we er altijd rond de 1200. Maar als we met beide lijnen tegelijk op Weststad gaan rijden, zal dit afnemen.”

Pilot
Lijn 222 rijdt in het derde en laatste jaar van de pilot. Arriva laat weten dat na deze pilot de lijn 222 niet vast in het lijnennet wordt opgenomen omdat de lijn het minimaal aantal instappers van 600 reizigers per maand niet haalt.

,,Drimmelen heeft met de buurtbusvereniging 222 aangegeven de lijn nog één jaar in stand te willen houden om zo de tijd te hebben om te zoeken naar een alternatief. Arriva heeft hierin toegestemd”, aldus Suzan van Beek, woordvoerster van Arriva.

Overbruggingsjaar 
Wethouder Jan-Willem Stoop: ,,2019 wordt een overbruggingsjaar. We willen dat er samen met de buurtbusvereniging en bijvoorbeeld het project Automaatje gezocht wordt naar een andere manier van vervoer die meer aansluit bij de behoefte. Denk aan een verbinding die niet op een vaste lijn rijdt maar die flexibel is.”

De gemeente Drimmelen trekt 45.000 euro uit om dit te onderzoeken. ,,Zonde”, vindt Ligtvoet. ,,Het is duidelijk waar het probleem zit: Wagenberg. Daar stappen maar een paar mensen op. Automaatje of de belbus zou voor daar een goede oplossing zijn. Door Terheijden gaan ook grote bussen, dus daar hoeft niet naar gekeken te worden.”

Bromtol
Door de veranderingen bij de Bromtol in Oosterhout rijden de 222 en 224 vanaf 10 december voor een deel dezelfde route. De nieuwe route voor lijn 224 gaat tussen Made en Oosterhout via Weststad in plaats van Den Hout. De halte Stelvenseweg wordt opgeheven, de Technologieweg en Logistiekweg worden toegevoegd.